Hola!

Fa només quatre anys que uns professors van començar a
utilitzar els weblogs o blogs a l’escola, i ara la majoria en
tenen. Un blog és un mitjà de
comunicació que pot contribuir a enriquir les interaccions entre els
alumnes i entre els alumnes i el
professor per afavorir aprenentatges actius. Permet establir comunicació amb
persones de fóra del centre escolar. Al blog:
text, fotografies, vídeos, àudio, mapes, presentacions, etc. Aquests no suposen
un canvi educatiu ni una millora de la qualitat de l’educació. Això depèn de
quines siguin les seves metes educatives proposades.
Web 2.0 o web social: comencen a l’any 2004
amb Tim O’Reilly. És una nova web basada en comunitats, on els usuaris són els
creadors de continguts. Se simplifiquen les tecnologies per facilitar la
creació i actualització de continguts. Es tracta d’un nou marc d’interacció,
participació i comunicació, on l’usuari és protagonista. El nombre de blogs ha incrementat molt.
Blogs:
(bitácora) Lloc web actualitzat que recopila textos i articles d’un o diversos
autors, que pot decidir que publicar i que no. Permeten als lectors interactuar
amb l’autor i amb altres blogs que
parlen del mateix tema. Facilitat d’ús. Serveix per exposar i intercanviar
idees. Permeten combinar el treball a l’aula i el treball a distància.
Implicacions socials i educatives:
Eventoblog (recollir elements de la cultura blogaire). Els punts clau dels
blogaires són: recombina la informació per observar la realitat des d’altres
punts de vista, guia’t per la teva honestedat, respecte la legalitat vigent,
col·labora amb les xarxes, respecta i fomenta la capacitat d’expressió, la
privacitat i els estils de vida peculiars, transmet idees, propostes, opinions
i revela sempre les teves fonts. Les persones nascudes abans del 1960 s’anomenen
immigrants digitals, i les nascudes fa entre 5 i 15 anys s’anomenen nadius.
Blogosfera: és el terme amb el qual
s’agrupa la totalitat de weblogs.
Conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, que comparteixen
unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera
global. És una xarxa biològica que no té límits. És horitzontal, ningú està ni
per sobre ni per sota. Va regulant la qualitat de continguts. Són els usuaris
qui estableixen les pautes de fiabilitat. La blogosfera educativa són xarxes de
blogs relacionades amb els contextos educatius, es diuen: edublogs.
Estructura del blog: ordenats per ordre cronològic
invers. Integració dels blogs amb altres serveis de la Web 2.0. El post és una
forma d’organització del discurs destinades a satisfer les necessitats de
comunicació d’un determinat àmbit social. Hi ha diferents gèneres de posts
segons les diferents comunitats de blogaires.
Glossari del blog:
Blogroll: llista de blogs que
apareix a la portada del blog, que l’autor recomana.
Etiquetes: elements que faciliten l’organització i
identificació dels continguts. Algunes plataformes (plugins) permeten afegir
paraules clau o tags que especifiquen una mica més dins d’un tema i que
permeten compartir amb tota la comunitat la informació que s’etiqueta.
Technorati: podem veure de què
parla la gent en la blogosfera, i buscar continguts més concrets.
Ping: sistema que
s’utilitza per difondre els nostres articles. Es tracta d’enviar un avís a
directoris de blogs, on van apareixen els títols dels últims articles publicats
en la blogosfera.
Plugin o widget: complements que
permeten amplicar les possibilitats pròpies d’una plataforma.
Posts: article o entrada,
el cos del contingut que forma el blog.
Retroenllaços: (trackbacks) relació
entre blogs; quan en un blog es fa referència a un article publicat en un altre
blog.
RSS: (feed o sindicació)
quan selecciones fonts d’informació d’interès, aquestes fonts t’enviïn avisos
d’actualització.
Blogs educatius:
Escola tradicional:
el professor exposa i l’alumne rep la informació.
Escola Nova: Célestin Freint va introduir la revista escolar. Aprendre
fent. El professor fa de guia.
Els blogs en una
pedagogia constructivista: afavoreixen l’ús en processos d’ensenyament-aprenentatge.
S’ajuda als més joves, facilita als alumnes l’accés a un conjunt de sabers i
formes culturals i els permet construir una identitat personal en un context
social i cultural. L’aprenentatge és possible mitjançant un procés de
construcció de sabers; els alumnes tenen un paper decisiu.
La concepció constructivista de l’educació s’organitza
en tres idees: l’alumne és responsable últim del seu propi procés
d’aprenentatge, l’activitat constructivista de l’alumne s’aplica a un saber
col·lectiu culturalment organitzat i la
funció del professor és ajudar-los a enfilar les activitats.
- Els alumnes adquireixen protagonisme i es trenca la
comunicació unidireccional. El professor ha d’evitar l’excessiva direcció, ha
d’haver autonomia de l’alumne, i que sigui un mitjà de comunicació personal.
- L’alumne assumeix una responsabilitat públicament:
el discurs de l’alumne té un destinatari, qualsevol persona que el visiti.
- El blog
implica interacció.
- Fomenta el treball col·laboratiu.
Els blogs serveixen per: pensar, escriure, compartir i
participar.
Classes de blogs:
- Blogs de centre: integren textos informatius, d’opinió, de creació, testimonis gràfics d’activitats realitzades dins o fora del centre.
- Blogs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat: recurs perquè els assistents puguin tenir les informacions i tutorials a disposició seva de manera permanent.
- Blogs de professors: (individuals) destinats a comunicar les seves reflexions sobre educació.
- Blogs d’aula: del professor (proporcionar informació als alumnes, proposar activitats complementàries, donar instruccions per a tasques diverses, mostrar recursos multimèdia i enllaços a llocs d’interès), del professor-alumnes (bloc compartit, el professor pot registrar als alumnes els seus blogs), i de l’alumne (executar les tasques proposades pel professor en el seu bloc d’aula).
Característiques generals dels blogs:
Pàgines estàtiques: pàgines organitzades a través d’un menú a la portada i són sempre accessibles.
Usuaris registrats: manera de controlar qui pot accedir, llegir-lo i escriure-hi. Es pot assignar als usuaris registrats diferents graus de participació.
Categories jerarquitzades: facilita ordenar i recuperar la informació de manera més àgil.
Categorització del blogroll o llista d’enllaços recomanats: subgrups d’enllaços. El blogroll estableix relacions amb altres blogs, i cal ser molt acurat a l’hora d’elaborar-lo.
Control de privacitat: s’ha de dissenyar i analitzar les necessitats abans de començar, i elegir la plataforma que millor s’hi adapti.
Exemples de plataformes:
- Blogger: la més popular, per la seva senzillesa i facilitat d’ús. És disponible amb moltes idiomes.
- Wordpress: és una de les plataformes de blogs més populars i potents disponibles actualment, gratuït i de codi obert. Té 3 versions. Es pot personalitzar. Té pàgines estàtiques.
- Tumber: és una bona opció de blog. Es pot penjar un vídeo directament sense fer una nova entrada. Té pàgines estàtiques.
XTEC Blocs: espai on els docents puguin crear el seu propi bloc.
Altres plataformes: Lynksee, Drupal, Jomba!, Modle.
Col·laboracions dels alumnes en una revista d’aula o centre
- Selecció de treballs per a carpetes d’aprenentatge digitals
- Respostes que els alumnes deixen en el blog del professor a tall de comentaris
- Entrades dels alumnes en blogs col·lectius administrats pel professor o per ells mateixos
- Entrades en blogs individuals (blogs diaris d’aprenentatge o temàtic)
Quins aprenentatges promouen els blocs?
Els blocs són acosellats per la necessitat d’ensenyar continguts que tenen a veure amb el “saber fer” i amb actituds i valors. Saber fer coses, i els valors i actituds: “saber ser”, “saber estar”, “saber comportar-se”. Les competències bàsiques són aquells aprenentatges que es consideren imprescindibles per poder aconseguir la realització personal, exercir la ciutadania activa, i incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria.
La incorporació dels blocs en el centre permet als alumnes:
- Escriure d’una manera reflexiva tenint en compte el propòsit, el destinatari, les normes d’interacció de la comunitat discursiva,etc.
- Participar en debats d’opinió seguint normes de cortesia i de respecte envers els interlocutors.
- Buscar, obtenir i processar informacions.
- Portar el control de la participació pròpia en projectes d’investigació col·lectius
- Usar diferents mitjans i llenguatges per expressar idees, experiències o sentiments.
- Responsabilitzar-se de l’administració del blog com un projecte individual o col·lectiu.
El paper de l’ús de la llengua en l’aprenentatge de les diferents matèries està encaminat a contribuir en el desenvolupament de la comprensió lectora. Per la composició escrita, ha d’haver el progrés de domini de les habilitats i estratègies implicades en l’estructura.
El fet que els alumnes i el professor es puguin convertir en editors suposa un canvi significatiu en el camp de l’aprenentatge de la composició escrita. Poden interactuar amb l’escriptor-editor.
Interacció professor-alumne:
Blogs col·lectius aula professor-alumne: administrats pel professor i els alumnes intervenen com a usuaris. Se sol utilitzar com a recurs complementari de les classes de l’aula (taula pg 87).
Blogs individuals a l’aula: autonomia de l’alumne i administrar el blog. (taula pg 89)
En el taller de blogs: (taula pg 91).
Eines per a ser integrades al blog
Podcàstings: creació d’arxius de so i vídeo.
Prestacions: slideshare permet crear un espai personal o penjar presentacions de diapositives i compartir-les. Cada presentació té la seva pròpia pàgina, amb el seu URL. Hem de copiar el codi (embed) que ens permetrà incrustar-la en el nostre blog i veure sobre quines etiquetes ha estat.
Eines externes o complementàries
Sindicació/RSS
Wikis: són democràtics, permeten als usuaris crear i editar qualsevol pàgina en un lloc web, promou la redacció de contingut per part d’usuaris no tècnics. Promou l’escriptura, manca o limitació d’imatges. Amplifiquen la interacció, i promouen la negociació, debat obert. Faciliten d’edició col·laborativa i oberta. Generen patrimoni cultural col·lectiu durable i promouen el voluntariat.
Fòrums virtuals:forma de comunicació que s’utilitza en entorns d’aprenentatge virtual per debatre.
Marcadors socials: ordenen i faciliten l’accés d’enllaços favorits personals des de qualsevol lloc. Són pàgines web senzilles que permeten organitzar els propis enllaços favorits per categories i compartir-los. Poden utilitzar-se com a font de recursos educatius i reposador d’enllaços o com a reposador d’aula on els alumnes comparteixen enllaços i informacions. Pot tenir utilitats en grups d’investigació.
Editors de documents i altres eines: dos processadors de textos d’escriptori:
Google Docs: permet crear un text, un full de càlcul o una presentació de diapositives.
Zoho: moltes altres aplicacions: wiki, xat, correu, llibreta de notes, etc.
On hi ha molts és en els editors d’escriptori específic per a blog. Aquestes eines ofereixen el potencial d’un processador de textos i faciliten la publicació del text en el blog sense errors de format.
- Blogs de centre: integren textos informatius, d’opinió, de creació, testimonis gràfics d’activitats realitzades dins o fora del centre.
- Blogs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat: recurs perquè els assistents puguin tenir les informacions i tutorials a disposició seva de manera permanent.
- Blogs de professors: (individuals) destinats a comunicar les seves reflexions sobre educació.
- Blogs d’aula: del professor (proporcionar informació als alumnes, proposar activitats complementàries, donar instruccions per a tasques diverses, mostrar recursos multimèdia i enllaços a llocs d’interès), del professor-alumnes (bloc compartit, el professor pot registrar als alumnes els seus blogs), i de l’alumne (executar les tasques proposades pel professor en el seu bloc d’aula).
Característiques generals dels blogs:
Pàgines estàtiques: pàgines organitzades a través d’un menú a la portada i són sempre accessibles.
Usuaris registrats: manera de controlar qui pot accedir, llegir-lo i escriure-hi. Es pot assignar als usuaris registrats diferents graus de participació.
Categories jerarquitzades: facilita ordenar i recuperar la informació de manera més àgil.
Categorització del blogroll o llista d’enllaços recomanats: subgrups d’enllaços. El blogroll estableix relacions amb altres blogs, i cal ser molt acurat a l’hora d’elaborar-lo.
Control de privacitat: s’ha de dissenyar i analitzar les necessitats abans de començar, i elegir la plataforma que millor s’hi adapti.
Exemples de plataformes:
- Blogger: la més popular, per la seva senzillesa i facilitat d’ús. És disponible amb moltes idiomes.
- Wordpress: és una de les plataformes de blogs més populars i potents disponibles actualment, gratuït i de codi obert. Té 3 versions. Es pot personalitzar. Té pàgines estàtiques.
- Tumber: és una bona opció de blog. Es pot penjar un vídeo directament sense fer una nova entrada. Té pàgines estàtiques.
XTEC Blocs: espai on els docents puguin crear el seu propi bloc.
Altres plataformes: Lynksee, Drupal, Jomba!, Modle.
Col·laboracions dels alumnes en una revista d’aula o centre
- Selecció de treballs per a carpetes d’aprenentatge digitals
- Respostes que els alumnes deixen en el blog del professor a tall de comentaris
- Entrades dels alumnes en blogs col·lectius administrats pel professor o per ells mateixos
- Entrades en blogs individuals (blogs diaris d’aprenentatge o temàtic)
Quins aprenentatges promouen els blocs?
Els blocs són acosellats per la necessitat d’ensenyar continguts que tenen a veure amb el “saber fer” i amb actituds i valors. Saber fer coses, i els valors i actituds: “saber ser”, “saber estar”, “saber comportar-se”. Les competències bàsiques són aquells aprenentatges que es consideren imprescindibles per poder aconseguir la realització personal, exercir la ciutadania activa, i incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria.
La incorporació dels blocs en el centre permet als alumnes:
- Escriure d’una manera reflexiva tenint en compte el propòsit, el destinatari, les normes d’interacció de la comunitat discursiva,etc.
- Participar en debats d’opinió seguint normes de cortesia i de respecte envers els interlocutors.
- Buscar, obtenir i processar informacions.
- Portar el control de la participació pròpia en projectes d’investigació col·lectius
- Usar diferents mitjans i llenguatges per expressar idees, experiències o sentiments.
- Responsabilitzar-se de l’administració del blog com un projecte individual o col·lectiu.
El paper de l’ús de la llengua en l’aprenentatge de les diferents matèries està encaminat a contribuir en el desenvolupament de la comprensió lectora. Per la composició escrita, ha d’haver el progrés de domini de les habilitats i estratègies implicades en l’estructura.
El fet que els alumnes i el professor es puguin convertir en editors suposa un canvi significatiu en el camp de l’aprenentatge de la composició escrita. Poden interactuar amb l’escriptor-editor.
Interacció professor-alumne:
Blogs col·lectius aula professor-alumne: administrats pel professor i els alumnes intervenen com a usuaris. Se sol utilitzar com a recurs complementari de les classes de l’aula (taula pg 87).
Blogs individuals a l’aula: autonomia de l’alumne i administrar el blog. (taula pg 89)
En el taller de blogs: (taula pg 91).
Eines per a ser integrades al blog
Podcàstings: creació d’arxius de so i vídeo.
Prestacions: slideshare permet crear un espai personal o penjar presentacions de diapositives i compartir-les. Cada presentació té la seva pròpia pàgina, amb el seu URL. Hem de copiar el codi (embed) que ens permetrà incrustar-la en el nostre blog i veure sobre quines etiquetes ha estat.
Eines externes o complementàries
Sindicació/RSS
Wikis: són democràtics, permeten als usuaris crear i editar qualsevol pàgina en un lloc web, promou la redacció de contingut per part d’usuaris no tècnics. Promou l’escriptura, manca o limitació d’imatges. Amplifiquen la interacció, i promouen la negociació, debat obert. Faciliten d’edició col·laborativa i oberta. Generen patrimoni cultural col·lectiu durable i promouen el voluntariat.
Fòrums virtuals:forma de comunicació que s’utilitza en entorns d’aprenentatge virtual per debatre.
Marcadors socials: ordenen i faciliten l’accés d’enllaços favorits personals des de qualsevol lloc. Són pàgines web senzilles que permeten organitzar els propis enllaços favorits per categories i compartir-los. Poden utilitzar-se com a font de recursos educatius i reposador d’enllaços o com a reposador d’aula on els alumnes comparteixen enllaços i informacions. Pot tenir utilitats en grups d’investigació.
Editors de documents i altres eines: dos processadors de textos d’escriptori:
Google Docs: permet crear un text, un full de càlcul o una presentació de diapositives.
Zoho: moltes altres aplicacions: wiki, xat, correu, llibreta de notes, etc.
On hi ha molts és en els editors d’escriptori específic per a blog. Aquestes eines ofereixen el potencial d’un processador de textos i faciliten la publicació del text en el blog sense errors de format.
Espero que us hagi servit! Moltes gràcies!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada