divendres, 1 de novembre del 2013

Conferència LOMCE

Hola! 

Vull fer una nova entrada per parlar-vos sobre una conferència que ens ha fet Blai Gasol a l'auditori de la Blanquerna aquest dimarts 29 d'octubre. Ens ha parlat sobre les diferents lleis educatives del llarg de la història.
Ha començat dient-nos que les lleis decideixen quins són els continguts a ensenyar, en quins cursos, i els drets i les obligacions dels estudiants, dels mestres i dels pares i mares. Ha analitzat les lleis educatives de l'Estat Espanyol i ens ha explicat l'evolució d'aquestes lleis fins a l'actualitat. 

Us deixo un petit resum sobre aquestes lleis que ens ha explicat Blai Gasol:
Llei Moiano: primera llei de l'Estat Espanyol, fet al 1857. Obligació de l'escola dels 6 als 9 anys.
Al 1904 es fa un decret en el que es recorda als pares la llei de l'escola obligatòria, ara, dels 6 als 12 anys. També es concreta l'obligació dels mestres ha assistir a les classes.

Llei general d'educació: s'aplica al 1970, quan acaba la dictadura franquista i hi ha el govern dels tecnòcrates. Ensenyament general bàsic i obligatori dels 6 als 14 anys. va posar en ordre l'educació. Va establir les diferents etapes: 
- Etapa preescolar 
- Etapa obligatòria (dels 6 als 14 anys) 
- Etapa professional (dels 14 als 16)
- Batxillerat 
Es va establir l'avaluació contínua. 

LOECE: al 1980. Primera llei dela UCD, feta per Adolfo Suárez. Regula requisits dels centres docents. Llei de caràcter tècnic.

Al 1982 hi ha un canvi de govern; guanyen les eleccions els socialistes espanyols.

LODE: 1985. Dret a l'educació. Llei que torna a regular els drets i deures de la societat. 

LOGSE: s'aplica al 1990. És una llei cabdal que estableix altre cop les diferents etapes. Considera que l'educació infatil té dues estapes: dels 0 als 3 anys i dels 3 als 6 anys. Aquesta etapa es considera obligatòria. S'allarga l'escolarització fins als 16 anys. Llavors, les etapes són: etapa infantil (0-3 i 3-6), la primària (6-12) i la ESO (12-16). És una llei que diu que cada centre ha de tenir el seu projecte educatiu. Després dels 16 anys hi ha la possiblitat de fer els cicles formatius o el batxillerat (2 anys). Es diu que hi ha una gran diversitat d'alumnes i la professió docent ha de canviar segon l'alumne, i les escoles han de ser inclusives.
Aquesta llei però, té principalment dos defectes.
- No es preveu el que representava l'allargament de l'escolarització fins als 16. Molts professors de la ESO no estaven d'acord ni estaven preparats.
- No es preveu que a primària els tutors tenen un seguiment dels seus alumnes, i per tant aquests es senten recolzats. Però a partir dels 12 anys el tutor passa només 3 o 4 hores a la setmana amb els seus alumnes i això fa que alguns nens es perdin pel camí. 
Va ser una llei defensada pels elements progressistes del país i atacada pels elements més conservadors. 

LOPAGC: aplicada al 1995. És una restricció de la LOGSE.

LOCE: (Llei Orgànica de la Qualitat Educativa) 2002. Havia d'entrar en funcionament al 2004 però per diversos motius, eleccions, canvis de govern, no es va aplicar.

LOE: al 2006. Incorpora en el currículum les competències bàsiques.

LEC: (Llei de l'Eduació Catalana) 2009. Única llei elaborada a Catalunya. No absoluta llibertat, la restringueix el marc normatiu espanyol. 

LOMCE
  • Recentralitzadora: preten recuperar transferències que havia fet a les comunitats autònomes. Comunitats amb llengua propia.
         - Trenca acords establerts entre Estat i Comunitats
         - L'Estat es reserva les competències del currículum de matèries troncals
         - Visió del món centralista i castellana a tot l'alumnat
         - Incorpora avaluacions externes centralitzades
         - Els ajuntaments no són considerats administració educativa

El que vol el ministre Wert és espanyolitzar als nens catalans. El castellà serà molt important, no es pot suspendre ni una assignatura, sinó es repeteix, hi haurà revàlides i no hi haurà selectivitat, sinó examens de cada universitat.

  • Conservadora i polititzada:
Objectius de la UE pel 2020: reduir l'índex d'abandonament dels estudiants a la ESO. Actualment un 28% dels alumnes de la ESO abandonen. Volen que el percentatge d'abandonament sigui almenys d'un 1,5%. També volen l'increment del percentatge de l'alumnat que acaba el postobligatori.

- Coartada de la cultura de l'esforç. Es plantejen l'ensenyament com una cursa d'obstacles, superar molts exàmens. L'alumne se centra en repetir i memoritzar i no participa. És obvi que els alumnes s'han d'esforçar, però els professors s'han d'adaptar a les capacitats de cadascú. Han de distribuir les ajudes als alumnes. Aprendre no és fer molts exàmens. Això ens porta l'escola segregadora (el que no volem). Aquesta llei diu que s'implantarà una formació acadèmica bàsica als 15 anys.
Llavors, a 3r d'ESO hi haurà dues classes de matemàtiques: els que faran els estudis acadèmics del       Batxillerat i els que faran els estudis de la formació professional.
A 4t d'ESO ja hi haurà itineraris molt diferenciats pels que faran Batxillerat i els que faran la Formació Professional.
Es vol fer un pacte amb els sectors més conservadors: catequesis, religió, etc.

  • Impedeix la immersió lingüística: 
- Immersió lingüística - Cohesió social: no hem de dividir l'alumnat per llengües.
- Increment d'hores de llengua castellana
- Castellà llengua vehicular
- Plà organitzat d'atac sistemàtic a la llengua catalana: a València 125.000 famílies van demanar l'educació en valencià i no els van fer cas. A les Illes Baleras, un 87% de les famílies volen d'educació en català i tampoc se'ls ha donat. En canvi, aquí molts pocs volen el castellà i la llei ho accepta. Per altra banda, la fanja ponent de Catalunya han estat humiliats des de sempre per parlar la llengua dels seus pares. 

Blai Gasol va acabar la conferències dient-nos que Wert ridiculitza la llengua catalana i que el català té varietats dialectals que s'han de conversar, ja que això és riquesa. Ell pensa que és una llei complicada i que portarà molts problemes si s'arriba a aplicar. 

Espero que us hagi servit i hagueu après sobre aquest tema.

Moltes gràcies!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada