Hola!
Avui us parlaré sobre la utilització del Power Point, ja que a la classe de GTIC ho hem estat treballant.
L'ús de les presentacions a les aules per part dels professors es va impulsar fa anys. Ha estat una eina molt utilitzada i en alguns casos d'una manera incorrecta, ja que a vegades el públic es dorm.
Les presentacions es poden fer de dues maneres: tradicional i creativa. Cada una té avantatges i incoveninents.
ÚS TRADICIONAL
Avantatges
- permet estructurar el discurs amb una alta precisió i això en entorns molt formals, per exemple en la lectura d’una tesi doctoral.
- L’alumne sempre té en pantalla una guia del que s’està dient, dels termes claus o de l’esquema.
- Permet d’incorporar imatges il·lustratives.
- Permet crear esquemes de manera que és fa més intel·ligible la matèria.
- Podem inserir tota mena d’elements multimedials com ara: imatge, so, vídeo, animacions, etc.
- L’alumne té més facilitat per prendre apunts.
- Permet utilitzar una variada gamma de colors i formes que clarifiquin el significat dels continguts
Inconvenients
- Encaminat a establir un tipus de discurs transmissiu i seqüencial entre l’orador i el públic, per això perpetua una metodologia molt concreta.
- Moltes vegades hi ha massa informació en les diapositives i que no es llegeix amb claredat.
- L’orador ja no explica o relata sinó que es limita a llegir la pantalla.
- Els colors i les formes es col·loquen en pantalla de forma indiscriminada sense atenir-se a cap ordre estètic ni utilitat.
- Hi pot haver un abús dels elements multimedials. El cas més clar seria la
repetició indiscriminada de determinats tipus de sons.
- Si no hi ha un bon sistema de projecció, l’aula sempre estarà a les fosques amb el cansament que això provoca als alumnes.
- Una idea generalitzada és que si incorporem molt efectes d’animació i transició en la presentació, aquesta serà més interessant, en aquest cas correm el risc que, en el millor dels casos, l’auditori miri els efectes i no escolti el discurs.
- Els oradors tenen tendència a incloure més continguts amb la falsa creença que els alumnes ho assimilen més ràpid.
- S’estableix a classe un doble discurs, el de l’orador que va explicant i el de l’oient que va llegint a un ritme diferent les diapositives que li mostren.
ÚS CREATIU
Aquest ús del power point té els trets següents:
- Treballen en espais i moments que van més enllà de la situació de classe formal. Hi ha un abans i un després tant per part de l'alumne com del professor.
- Cerquen i provoquen la interecció professor/alumne o alumne/alumne.
- Incorporen elements propis del llenguatge audiovisual com un element més que facilita l'expressió a classe i sobretot el treball referent a actiuds, normes i valors o el treball més encaminat a les emocions.
- Flexibilitzen el discurs de l'educador
- Faciliten la creació i l'aprententatge cooperatiu
- Propicien l'estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts
- No limitació de l'ús del programa Power POint a les presentacions i pensar què es tracta d'una bona eina amb moltes més possibilitats que les de crear i visualitzar diapositives
- El Power Point dóna suport i potencia les metodologies que conscientment vulguem emprar a classe. No ens les delimia ni les contreny.
Joan Farrés parla sobre la funció motivadora del vídeo a l'escola. Hem de saber l'objectiu del nostre power point. No sempre és mostrar-lo i fer un discurs.
(Informació extreta d'uns apunts d'en Jordi Simón)
En un power point es poden subrallar paraules i encerclar-les.
L'animació és l'efecte gràfic que es posa a un objecte.
Les accions són quan es pot clicar, i apareix alguna cosa, i surt una mà al ratolí.
Podem escriure alguna cosa dins d'una forma que és un hipervincle que ens portarà a la pàgina 1.
Es poden posar sons. Es fa: marcar - insertar - acció - hipervincle (porta a una altra diapositiva o pàgina web)
Jo crec que s'ha de ser més creatiu i flexible i pensar en l'alumne i com aquest aprèn.
Espero que hagueu après coses sobre l'ús del Power Point.
Moltes gràcies!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada